petrasmilies

Alla inlägg under juni 2011

Av Petra Callegård - 25 juni 2011 13:51

Midsommar firades på Lövö med systerysters familj och goa vänner. Mycket mat och god dricka, tipspromenad ;) och allt som ska till.

Försök att fånga gubben på bild =)

fint =/

 

Digger var också med

 

Midsommardagen väcktes vi av någon som bankade på dörren kl 7.30

En man stod där och sa att han hade fångat en av våra hästar! Han hade hägnat in den =)

Tackade så hemskt mycket och for iväg som en toka!

 Jo mycket riktigt hade han hägnat in hästen =P Med våran vattenslang! Haha

Hästen i sig stod och vilade på stallplanen.

Hmm Tyckte först jag kände igen hästen men inte var den vår! Näe... Hmm Vems?

Tyckte jag kände igen de siffror som hästen var märkt med! Och grimman! Men den hästen jag tänkte på var Kajsa som flyttat från oss för ett par månader sedan och står uppstallad halvvägs till Kalmar! Så den kan de ju inte vara!


Blev fundersam när den rullade sig i hagen direkt när hon kom ut i den! Den kände sig som hemma!


Åkte runt bland stallarna och frågade om de saknade en häst.

Lite paff när jag frågade på fjärde stället och sa den liknar Kajsa! Svaret blev - då är det Kajsa!

Haha hon var på bete i krokarna

och hoppat ut och gått hem!


Pinsamt att jag inte kände igen henne (förlåt) men hjärnan sa att hon inte kunde sprungit E22 hem!


Skönt att allt gick bra och tack till farbrorn som använde vattenslangen =P


Gubben hjälpte mig med slangen i morse ;)

 

Kajsa som hälsade på =)

 

Nu något annat..

Vad tänker man när man får ett sådant brev?

Jo... Man tänker... Hur mycket! Hur många nollor!

Gissa om jag kände mig rik när jag vunnit en extra lott i tre månader =/

Upp till bevis lottskrälle...


 

Kram och go

Av Petra Callegård - 23 juni 2011 20:03

Träningen för Peter =)


Det började med en blek Vickan och slutade med en mycket rödrosig och trött Vickan =)

Jag var mycket imponerad och stolt över båda två <3

De hoppade 90cm tillslut med marginal!

Men som Peter sa höjden är inga problem för henne det är vägen till hindren och att hon måste hitta lugnet eller åtminstonde lyssna på ryttaren som bestämmer tempot. Vi har att jobba på, men nu är det bara roligt jobb =)


Ett av de fina sprången. En serie bestående av trestuds innan ett galoppsprång och oxern


Spetsade öron =) 


Stilstudie ;)

 


Finslipning mellan ekipagen 

 

En övning i vänster galopp. Peter bad dem lägga en volt innanför honom utan att rida på honom ;) och behålla galoppen. De fixade det galant =D

 

Det var fint ordnat av Fagereke ryttarförening


En stunds paus med Peter bredvid ;) 


Att jämföra nu och då, hjälper till att förstå att även om pållan har lång väg kvar så har hon vandrat en ännu längre väg!


Att vi har varit med på träninng för Peter är stort!

Denna pålla som varit uträknad i mångas ögon, inkl veterinärer, är på gång.

Och gränserna sätter bara vi själva ;)


En av värstingbilderna på Vickan och Rickan!


Skrivet av en stolt mamma/pållaägare


kram o go    

Av Petra Callegård - 23 juni 2011 15:14

Läckeby var min sociala plats i går...


Konstigt vad man är social på en sådan plats. Lite är väl för att en Briad syns =) och folk gärna komenterar. Att Digger sedan ser större ut än han är då jag inte är såå lång orkar jag ju inte tala om ;)


Morgonen började med att lura Digger att kissa i bunke! Inte det lättaste faktiskt... Blicken man får när han tar ner benet och kniper är talande.. Men Matte! haha men kissprov fick jag.

På Läckeby blev det blodprov, och ultraljud. Kan säga att 51 kg vaken hund att lägga på rygg är ganska tugnt! Men han var duktig.

Det visade sig att han har förstorad prostata =/

Jagat hormon medicin på apoteken utan framgång ida! Ovanlig medicin sa de! Konstigt? förvånad? Nää inte alls...

På Tisdag får de hem den iaf.


Jag åkte hemifrån halv nio på morgonen och landade hemma igen halv ett. Käkade lite och la mig på soffan en stund. Är såå trött nu igen... Väcktes av att Vickan lagat hallonpaj =)


Sedan var det dags att förbereda pållan med utrustning för Peter Erikssonträning =)


Återkommer med bilder och hur det gick ;)


Trötta som bara den ramlade vi ner i soffan runt halv elva på kvällen!


Inte konstigt jag känner mig sleten idag!


Kram och go


Av Petra Callegård - 23 juni 2011 15:00

Det var de där med före och efter =)


Före morgonbet          efter bete          avslappnad inne

     

ingen mage             lite mage                avslappnad mage 


Detta var bara  kl 8 - 12 bete =/

Förstår ni hur magen ser ut med mycke bete...


Men hon är vår pärla ändå ;)

Av Petra Callegård - 21 juni 2011 10:45

imorse =) Rickys mage i lagom storlek... Jag ska lägga in en bild i em när jag har tagit in henne... Undrar om ni ser någon skillnad ;)


 

Igår tog pållan och jag åket upp till ridhuset för att ta en jobbtur.

Fick ju byta bett för Vickans skull och red på ett vanligt mässing tvådelat bett. Hon gick riktigt fint och fixade galopperna riktigt fint. Jag testade henne lite i vänstergaloppen då hon ligger på och inte bär sig själv. Jag lättade och gav henne tillslut hela tygeln i vänster galopp!

Hon rullade på i friskt tempo väldigt lång! Jag satt helt stilla och lät henne rulla på runt i en stor oval volt och började sedan att enbart med vikten göra mindre volter i den stora. Hon var jätteduktig och kom ner i tempo och frustade i massor.

 Så fin pålla =D 


Ricky och Vickan häromdagen

 

Tänk att jag har fina blommor i my garden

 

Den finaste =)

 

Svejs so long

Av Petra Callegård - 18 juni 2011 14:49

Då har det vart skolavslutning med allt vad det innebär med morgonbestyr, hitta parkering vid kyrkan, lyssna på fin sång och fota fina ungdomar. Solen var framme vid precis rätt tillfälle när de kom ut från kyrkan =)

Jordubbstårtan efteråt smakade smaskens ;)


Vickan så fin <3

  

De var så fina men ack så svåra att få med på kort! Sebbe ville inte! De är som ålar just nu! inte fota, inte krama inte inte inte! Men älskar dem ändå <3 <3


I morse fick jag veta att jag levde! Det har flyttat in två nya pållar i stallet  för en vecka sedan, och allt är lugnt med det. Två lugna smidiga hästar, en Holsteinare och en islänning. Bara att ta på ett exemtäcke var en hel vetenskap haha men nu kan jag =)

Men i morse när jag gick iväg med stora Nina så skramlade det till aldeles för mycket i islänningens box så jag vände med Nina och var almänt skraj att  ponnyn fastnat i krubban eller något och skadat sig! Oh nej! Jag såg ingen  i boxen och fantasin skenade iväg, fasen han ligger med brutna ben nu!


Jag menar att fantasin skenar är väl inte så konstigt med alla konstiga skador som inträffat i detta stall!


Ni skulle sett min min när jag hivar mig in över boxkanten för att kika på ponnyn och jag inser att boxen är tom!

Va! Hur! Trolleri! Borta!

  

Jag fick ta upp hakan från golvet!


Han stod i Ninas box och var fullt upptagen med att snusa runt där inne =O


Himmel va! Han var lite stel i ena bakbenet men gick helt ok efter en stund. Hoppas verkligen inte det blir något av det senare...

Shit vad den kunde hoppa! Den hoppade alltså ut genom lilla gluggen i boxdörren!

Hmm jaja häst är bäst eller nåt =/


 


Lite kloklippning på Digger har också hunnits med idag. Men han är inte överens med mig och han hade spräckt en sporrklo bak så när jag skulle trubba den lite så sprack den väl =/ och nu är det bandage som gäller! Fy vad det kan blöda! Det slutar ju inte =(


 

Igår kom pållan på något nytt! Gäller ju att inte bli tråkig nu när vänstergaloppen börjar fungera! Hon kom på att hon kunde lägga tungan över bettet! Kul! Verkligen kul!

Annars är hon riktigt trevlig att rida just nu =) Jag känner att det händer massor och hon blir riktigt lösgjord efter en stund. Det ska bara befästas det här med galoppen nu då. Hon blir fortfarande väldigt spänd och stressad om jag sitter till och gör en sk fattning. Då kastar hon in högern i ren stress. Men om jag rider lätt och bara vrider inner höft lite och håller om med vänster lår så fattar hon fint vänster =) Har också kunnat sitta ner och göra en minimal ändring av sitsen och det fungerade =D

 Skynda långsamt så löser det sig.

Det är inte lika lätt för Vickan än med galoppen, då pållan blir lite stark, men de har en annan kontakt som ett härligt team. De kör hoppningen med glans och jag jobbar på markarbetet =)

Kanonfördelning ju =P


 

Nu laddas det för träningen för Peter Eriksson i veckan. Det är ju lite kaxigt, men som Vickan sa  - Han är ju skitbra! Han vet nog hur vi ska göra med Ricky. Friskt vågat -Hälften vunnet!


Funderar också på vad som ska bli efterträdare till min fina fina röda mobil =/ Det är ju nästan sorg att den nästan är i två delar! Vickan sa att jag skulle förstöra en iphone om jag köpte en sådan! Vad tror hon om mig =P haha

 Men det är konstigt det där med mobiler.. Vad vill jag ha? Jo jag vill kunna ta bra kort! Kunna mässa och surfa. Helst gratis =P Ringer är det jag gör minst på den! Jaja jag klurar en stund till.

 Än håller min röda ihop =D


Kram och go so long

Av Petra Callegård - 14 juni 2011 14:19

Vad vore livet utan djuren...


Red pållan nyss och bara njöt =) Hon är så rolig att jobba med. Har det raka bettet nu och hon är mer stadig på det och törs lägga sig lite i handen. Fina vänstergalopper blev det och hon var som tuggad smörkola i slutet.

Bild från sista dressyr tävlingen =)


När Digger och jag gick ner med pållan till betet så mötte oss denna ljuva varelse. Hund och ko var mycket intresserade av varandra!

Rätt söt faktiskt



Glömde säga att jag blev biten i morse av en riktigt arg nymfparakit! Chuc blev galen när jag fångade in honom för at klippa en klo som växer tokigt. Vem som vann? Jo ...Chuc... Hmmm nytt försök en annan dag. Det gjorde ont!       

När han var så här liten bets han inte ;)

   Ha det gott

Av Petra Callegård - 14 juni 2011 10:50

Ja nu är bröllop avklarat, fint som snus och de sa JA =D Så fina! Och som vanligt så försöker jag hålla tårarna borta och som vanligt misslyckades jag. Stackars brudpar som försökte höra vad jag gurglade fram med gråten i halsen när jag kramade om dem efter att allt ris var kastat!

<3 önskar dem all lycka <3


 Sotarhistoria skapas i mitt hem... Undra vad soteriet har för planer ang "villa Jacobi"!!! De var ju här och skulle sota men som sagt det behövdes inte ;) Sedan skulle de hit i torsdags för en sådan brandskyddskontroll, men då jag jobbade och jag inte tycker att de ska ha fri tillgång på mitt hus ändrade jag med dem så fredagen skulle de komma! Kom de?

 Näe!

 Hmm fortsättning följer väl...


Lite digger bilder bjuder jag på idag =D


     

Svejs





Ovido - Quiz & Flashcards