petrasmilies

Alla inlägg under september 2011

Av Petra Callegård - 30 september 2011 17:45

Jaa =) Digger har erövrat sin äng igen!

Härligt =P Det har bara tagit ...hmmm ca en månad!


Vi hade en främmande förrymd hund på besök i vår trädgård för ca en månad sedan, som tog vägen över ängen som vi har bakom huset. Förmodligen var det ett som vanligt evigt revirpinkande då det var en hanhund ;) och efter det har inte Digger velat gå ner på ängen =(


Om det sedan bara är för den hundens skull vet jag ju inte, kan ju vara annat vilt, eller något som gjort han skeptisk till ängen.

Men det har gjort vardagen lite surare, då han har haft ängen som sin egen rastgård =) smidigt på morgnar innan jobbet. Han går ner och strosar, kissar och bajsar och springer hem som den lyckliga Briad han är.

Nu har han inte tordats bajsa var som, och inte ens om jag gått en runda utan han vill bajsa i en skog uppe vid stallet!!!


Men i morse =) så traskade han glatt ner till sin äng och med högt huvud travade han runt och tog sin vanliga bajsrunda och kom springande såå lycklig hemmåt igen =)


Kan det vart tratten som gjorde detta ;)

Jag menar vem som helst kan ju ta till flykt om man möter en briad med en stor "parabol" runt huvudet!


 

Av Petra Callegård - 28 september 2011 21:26

Vickan hade dressyrträning i dag för Madde H. Det var ett tag sedan nu. Det gick jättebra tillslut. =)

Ricky trampade på ordentligt i traven och Vickan fick fram lite påskjut samtidigt som eftergiften började fungera. Riktigt roligt var det att se. Även galoppen var helt ok. Det som är lite spännande men helt förklarligt är att nu när vänstergalopp funkar så är den faktiskt bättre än högern! Högern är mer stum än vänstern och hon vill ställa sig utåt. Men nu är det arbetsbart i alla gångarter =) det är inte illa ;P


 

Jag har en Maria-träning inplanerad på måndag. Det ska bli roligt =)


Undrar om det inte är programridning på tisdagen uppe vid ridhuset? Den planerar jag nog för också =)


Kul när det händer lite, det har vi väntat på med denna pålla <3


Även hoppträning inbokad för Vickans del.


Phuu vad pållan ska va vältränad sen ;)


 

Nu ska min förkylning och onda nacke gå och lägga sig.


Kram och go

Av Petra Callegård - 28 september 2011 10:29

  Stackars lille Digger =/


En fästing som kliade ställde till det med "hotspot" som exploderade. Suck...

Känns inte bra att jag inte såg vad det höll på att bli =(

Upptäckte det i ferdags kväll och klippte och tvättade rent och tog på tratten. Över helgen drog det igång ordentligt och det var bara att inse att jag inte redde det själv.

Läckeby ! hej nu kommer vi igen...

När han ändå sov så fick det bli en kloklippning av det tuffare slaget, kort kort. Tandsten kollades och det var inget att ta bort, skönt.

Knölen kollades igen och de rekomenderar att operera bort den =/ Medans vi var där hittades en till knöl1 prover togs på den...

Hotspoten blev rakad, tvättad och smörjd. Antibiotika på det.

Tur jag var inne i slutspurten på självrisken!

När det är dags för knölen är det ny självrisk =/

Gaaahhh pengarna rullar!!!


Digger är en pärla =) När tratten ska på så kommer han med svansen viftande och kör in huvudet i tratten! Undrar om det är lika roligt om några dagar?


Sedan blir han lite döv i sin tratt! Dessa öron med massa päls och sedan en tratt på det. Jag får liksom se till att mina ord kommer framifrån så han hör =P

Att han sedan trattar i överallt så som dörrkarmar, trappsteg. möbler och mina knäveck verkar inte bekymra honom ett dugg! Det som han faktiskt blir hindrad i är när han ska hoppa in i bilen.

Då kliver han upp med framtassarna på stötfångaren och förväntar sig att jag ska lyfta rumpan så han kan ducka med tratten för att inte slå i översta kanten på bilen. Kan säga att lyfta 48kg (han har gått ner två kg) när han inte hjälper till själv,lagom avslappnad med dessa långa skankar till ben som bara hänger när jag hukande får greppa om låren och stånka in honom, ser nog fantastiskt kul ut!

Arma mig och min kropp!

Men det kanske är straffet för att jag inte upptäckte det i tid =/


  

Av Petra Callegård - 25 september 2011 16:09

Några bilder från fälttävlan som var den 18/9


Framridningen

  En koncentrerad Vickan   Ricky kan hoppa =)     Finaste pållan  

Av Petra Callegård - 25 september 2011 15:34

Bästa pållan med sin ryttare victoria har skött sig kanon idag.

Jag är trött och har ont i huvudet men det har varit en härlig dag.

De startade 60cm och 70cm.

Banan var en 20*40 bana. Lite trångt för Ricky som inte har kommit till insikt att det går att galoppera i en mer samlad takt än den hon gör ;)

Men de nollade 60cm och fick ett nedslag i 70cm. Hon tilloch med använde sig av båda galopperna =)

Snabbast tid i 60cm =)


       

vet ej vad som hände med bildernas kvalite =/


Jaja nu är vi förtjänta av mat och dusch och vila =)


Kram och go

Av Petra Callegård - 24 september 2011 21:23

Besöket hos kiropraktorn gick kanon. Hon frågade om det var samma häst som sist! Hon tyckte hon hade musklat sig fantastiskt över ryggen och fått en regäl nacke =) Tänk vad ett sadelbyte och dessa besök samt träning kan göra =)

Hon kände mycket riktigt att det satt fast ordentligt i 6e och 7e halskotorna och nacken och bogen på högersidan.

Lite snedhet i länkotorna men inte mycket alls.

Så efter kiropraktik, akupunktur, massage och lite laser på kotan, åkte vi hemmåt.

Jag gillar dem skarpt =)

Inget direkt återbesök om jag själv inte känner att det behövs.


Idag så joggade Vickan pållan och huvudkasten var nästintill borta!


I morgon ska de starta en gårdstävling. De ska hoppa 60cm och 70cm.

Ska bli kul.

=)


Av Petra Callegård - 22 september 2011 08:34

Gubben har lagat min transport =D

Han är duktig han...<3


Idag ska jag rida pållan, Vickan red lite barbacka i går.

Imorgon blir det kiropraktorn. Intressant!


Supernyfiken på foton jag ska få från fälttävlan =)


min "hemma häst"

 


Solen skiner och jag med den ;D


kram och go

Av Petra Callegård - 20 september 2011 12:29

Några bilder från igår. Ricky var lite stel i kroppen och fick jogga loss på lina. Idag är hon ledig. Det är hon värd <3


      <3


Ovido - Quiz & Flashcards