petrasmilies

Alla inlägg under oktober 2011

Av Petra Callegård - 31 oktober 2011 19:02

Snart är det jul...

Jag är tacksam för varje dag som inte är riktig vinter, även om snön lyser upp tillvaron nu när vintertid är inställd och mörkret är ett faktum.

Det vänder trots allt om ca sju veckor eller nåt och då går vi mot ljusare tider igen =)

Och mysigt är det med brasor och tända ljus och filtar om kvällarna.


Digger blir bättre och bättre och det ska bli fantastiskt skönt att slippa ha tratt och tröja på honom efter denna pärs. Men någon vecka eller två till är det tyvärr som gäller.


Ricky... Jaa... denna lilla gåta...

Hon gick som tåget med både hoppning och galoppen tills träningsvärken satte hennes gamla tokerier i fokus igen =/

Just nu försöker vi hitta tillbaka till tilliten och lugnet.

Tagit fram hackamoret och ridit henne på det nu några dagar. Sist jag använde det var när hennes tänder fixades då för ca tre år sedan. Då hjälpte det inte något alls utan hon tokade sig ändå eller blev väldigt framtung.


Nu blev hon superstadig i formen! Fick ett påskjut i bakkärran som hette duga och spårade fint, inte vingla fram som hon gärna gör. Även galoppen de gånger hon förmådde sig till det gick fint! Hon hade också toklåsningar och lite galenskaper... som det varit sista månaden...

Jaa, gillar hon hacket får jag väl möta henne där då...

Stackarn hade träningsvärk imagen efter andra dagen med hack =/

Jo... men vad vore vardagen utan att ha något att klura på...


Nu ska jag starxt ta kväller.

Kram och go

Av Petra Callegård - 28 oktober 2011 09:52

Grå morgon är det idag, men jummet ute.

Jobbat inatt så lite seg i kolan är jag allt då min morgon börjat aldeles för tidigt enligt mig ;) Men en grå dag är ok att vara lite seg på =)


Släppt ut pållarna som var hungriga, Ricky måste vara hungrigast av alla! Eftersom hon inte kan låta bli att sparka iväggen... Grr Tur hon är söt ;)


Exteriörbedömningen var en kul tillställning och eftersom alla tycker sin häst var snyggast så tycker ju givetvis jag det med ;P

Hon är enligt pappret nu då: Kvadratisk typ, bra bruksmodell. Har kraftfull bog, bra bål och kort bakdel. Tåvid fram. Har utmärkt skritt med utmärkt mekanik. Lätt trav med svagt bakbensarbete.

På pappret stod det också: Mycket duktig visare!


Ett helt ok omdömme och en eloge till Vickan som visade henne så fint

   


Ett bra besked ang Digger är iaf att om han nu ska vara ett ovanligt måndagsexemplar så var beskedet om att knölen inte är cancer =) Vilket är ovanligt för juvertumör på hanhundar!

Ett helt ok besked =)

Såret läker väl hyfsat, ser inte fint ut men läker i vart fall.


Digger en trots allt lycklig Briard

   


Diggers sår nu när det faktiskt börjar läka lite =/

 


Svejs so long 

Av Petra Callegård - 26 oktober 2011 11:31

Kroppen lever sitt eget liv...

Tänk vad mycket man gör utan att tänka på det!

Tränade Ricky i går och fick frågan, känner du båda sittbenen?

- öhh vänta... ja,jo nu gör jag det!

Inte den enda frågan som gjorde mig tvungen till att tänka ut vad som hände om jag gjorde si elle så med min kropp.

Hur gör du när du vänder?

- Hmm, jag vänder bara.

Ja men hur?


Jaa det tål att tänka på ;)

En intressant träning och jag tror det kan ge resultat. Ricky har ju varit som en hoppetossa så jag har verkligen inte hunnit fundera så mycket över vad alla kroppsdelar gör för inverkan. Men helt klart gör de det!

Haha hamnade i detta vakumtillstånd när jag visste vad jag skulle göra men var tvungen att tänka ut hur, flera meter innan jag gjorde det!


Noll kroppskontroll...

Men det kan väl bara bli bättre :)


Ikväll ska Ricky på exteriörbedömning så hon ska bli fin som den pärla hon är.

Jag har alltså lite jobb framför mig...


Kram o go


Av Petra Callegård - 23 oktober 2011 11:06

Haft lite kalas hemma för Sebbe som fyllt år.

Jag hade bestämt mig för att bjuda på äppelpaj.


Hade en lite dividering med goa folk om man bakar paj eller lagar paj?!

Jag har svaret nu =)

Jag som inte gillar att baka eller laga mat, gör helt enkelt paj =P


Lite till veterinär-besök har vi hunnit med också.. Ett i fredags och ett i lördags...

Lite smått missnöjd med dem denna gång =/

Det var det där med att gått för lite kurser. Jag vet ju vad jag vill att de ska göra!

Haha men men det var ju det där med att ha kunskap i allt, det går ju inte...


Jag inleder nästa vecka med att gå på jobbpass i kväll och natt. Sedan rullar veckan på med möte, träning, exteriörvisning och ännu en jobbkväll och natt.

Ingen ledig kväll förren fredag och lördag alltså! 

Dålig planering...

Och som grädde på moset en jobbkväll och natt på söndag...


Ska försöka hinna med att byta däck i veckan också. Vilken kväll då? Kanske fredagkväll ;) nice ;)


Idag ska jag njuta av dag iaf =)


Kram och go gott folk

?

Av Petra Callegård - 20 oktober 2011 21:34

Just nu är det många tankar i huvudet =/


Mycket som inte blir vad jag trott och en del som inte blir vad det borde. I alla fall så känner jag starkt vad jag själv tycker är rätt, jag kanske inte har lösningen, men jag känner vad som är rätt...


Att jag då har någon annan med större potential, som är tillsatt för att fixa allt, ska helst ge ett stort lugn och en tillfredsställande känsla.

Varför gör det inte det då?


Har jag för stora krav på moral och etik kanske?

Och på vad som är rätt och fel. 

Jag vet att jag har rätt att säga hur jag vill ha det och hur det ska skötas omkring mig och mitt. Till och med det kan vara svårt. Min moral är feg och vill inte trampa någon på tårna...

Att leva upp till moralen mot andra kan också vara svår...


Jag gör så gott jag kan, men känner ändå att jag sviker eller veknar när jag vill göra på mitt sätt.


Men jag måste göra det jag tror på!

Annars sviker jag mig själv...

Varför ska det då vara så svårt att säga ifrån?


Ibland är hela livet en strid och ibland känns småsaker som om hela livet är en strid.

Känslan av striden är i båda fall lika förstörande innan man kommer till ett beslut och till ett accepterande av sitt beslut...


Jag vet vad jag vill och ska jobba på det =)






Av Petra Callegård - 18 oktober 2011 10:23

Vad hände då? Jo då föddes lille Sebastian <3

Grattis på din dag =)


Lite födelsedags sång och paketöppning har hunnits med.


Digger har fått bort sin plåsterlapp och det ser fint ut. Skönt. Ny tröja dagen till ära =) Trött efter medicin och efter att det var lite jobbigt att ta bort plåstret.

 


Ska snart upp till stallet och rida Ricky  och se om det gav något åt rätt håll i går hos Maria...

Igår var hon nästan lika fin som sist i traven men då vi inte ville ha den träningsvärken så maxade vi inte traven. Det vi ville lösa var blockeringen i galoppen som uppkommit efter sista träningen och... ja... vi löste den. Bara att jobba vidare på det =/


En skön bild på min "soffasäl"


En fin ljusstake jag fått av mamma och kent =)

Kommer väl till pass på kvällarna nu.

    


Svejs

Av Petra Callegård - 16 oktober 2011 18:23

Idag har det varit tävling i BLR.

 Ricky och Vickan var med i 70cm och 80cm.

Hoppa kan pållan och kul tycker hon det är.


Meen...bara om hon får bestämma farten själv =/

Det är ett jättejobb kvar att få henne att vänta på ryttaren. Hon surnade så fort Vickan gjorde en förhållning då farten var på tok för hög, och när hon surnar då tar hon inte skänkeln alls utan låser sig helt...


Dagen till ära så reds hon på ett tredelat gummibett som vi provat i ca en vecka. Hon har gått fint på det. Idag tuggade hon sönder det! Då är Vickan mycket lugn och stilla i handen och ändå! 

Jag blir knasig på vad Ricky ska ha för utrustning...

Inga sadlar som passar och inga bett heller som passar. Suck


Dagens fotograf Malin Augustsson har fått med dem på bild iaf =)

       

Nya tag med Maria-träning i morgon.

Får bolla lite med henne...


Kram o go

Av Petra Callegård - 15 oktober 2011 16:58

Diggers och min vilodag slutade inte som jag tänkt!

Han kom inte igång med att varken äta eller dricka. Då han var fastande hela fredagen och inte ville ha något på kvällen heller så fuktade jag hans mun med en lite spruta med vatten men det hjälpte inte. Idag har han inte heller ätit och druckit så på em ringde jag Läckeby och de ville ha in honom för ev övernattning med dropp =/

Väl där kollades hans sår, vilket var fint och jag fick beröm för lydig och välhanterad hund =)

Sedan blev han erbjuden en lyxig middag som bestod av 85% vatten och han åt! Jaha här har jag suttit på golvet i köket och blandat allehanda godsaker i maten men näe..

Alltså en lyxmiddag i Läckeby en lördag så där och sedan hem med starkare smärtlindring och hoppas på en lugn fortsatt helg.


Kram o go

Ovido - Quiz & Flashcards