petrasmilies

Alla inlägg under november 2011

Av Petra Callegård - 21 november 2011 10:35

En go-stund med datorn och "min blogg"...

Har haft datorstrul och inser att jag saknat stunderna här ;)


Jag har nedräkning för att slippa tratt och tröja på Digger nu... Till jul är nog ett bra mål!

Såret har äntligen en skorpa och är på gång att läka. Har varvat med tratten och en tröja då jag är så evigt trött på denna Tratt som är stor som inget annat! Nackdelen med tröja är att det blir lite tätt för huden och finfina tovor bildas också... tröja har det vart ett par dagar nu och igår blev den för mycket för Digger! Suck...

Han slickade på tröjan så huden, där den gamla hotspoten som allt började med den 27 Sep , var röd och trasig!!!

Tratt på! Igen!

Ett fint mästerverk av Digger

Såret på gång att läka

Suck...

     

Han var också busig igår och åt upp både si så där 8st polarbröd och ett helt paket tacobröd...Han var snäll nog att lämna plasten... Det tackar jag för.

Men unge herrn som lämnade lägret med dessa gosaker framme gör nog inte om det ;)

Natten har gått åt till att blivit väckt av en Digger med stinn mage! Utgång ca halv fyra och lugnet kunde lägga sig...

Så två månader med tratt det sätter sina spår....


Vårat Zoo minskar kraftigt nu också tycker jag. Det var inte länge sedan vi hade sju djur. Nu har vi tre!

Lilla Fågel Elvira dog den 111111.

Elvis har tagit det helt ok den lille egoisten ;) haha nä skämt och sido är jag tacksam för det.

Jag är konstigt nog tacksam för naturlig avveckling på Zooet...

Elvira <3

 


Jag känner mig sliten och kan i ena stunden inte förstå varför, fast i andra stunden kan jag mycket väl förstå varför...

Men jag vet att det lugnar sig och jag blir stark igen.

<3 till min gubbe och mina ungdommar <3 


Ricky fungerar bättre och bättre trots att hon reagerar på sadlarna :( Det har hon aldrig gjort innan så är det inte sadlarna så är det träningsvärk från det nya sättet att träna...

Sadel provning är inbokad om ca två veckor.

Nytt sätt att träna... Jaa nytt och nytt men med Ricky så är det nytt.

Så enkelt som mera samling och totalförbud på att rusa i galoppen. Vilket innebär att i några veckor har vi bara galopperat ett par steg i taget! Avsaktning innan hon tar tag och rusar... Låsningarna har nästan försvunnit. Vi har inte hoppat något på länge och väntar ett tag till med det. Hackamoret på fortfarande och hon är stadig och mer fokuserad.

I skogen har hon fått galopperat längre sträckor men i lugnt tempo. Och hon sköter det fint ;)

Lilla pärlan...

 


Snart dags att adventspynta. Jag har lagt pengar på nya ljusstakar och stjärnor detta år. Dyrt tycker jag men de ska ju hålla länge...

Behöver nya gardiner också. Eller kan man ha sommargröna gardiner till stakarna ;)


Får klura lite tror jag...


Kram och go

Av Petra Callegård - 9 november 2011 10:45

Har slumrat i soffan under en filt efter att kommit hem från jobbet. Går på en natt till i kväll så om jag inte ska vara som ett kryss i morgon så behövs lite slapp ;)

Kaffe och knäcke med rökt makrill har jag fått i mig, gott men lite störigt med alla ben i firren! 


Ska straxt ta pållan i tur i skogen. Jag försöker förstå hennes hjärna ang galoppen men det är fasen inte lätt...

Hon är fin i skritt och trav på hacket fortfarande och ibland fixar hon lite galopp ibland inte...

I går tog jag hoppsadeln och tänkte galoppjobba i skogen. Fältsits och galopp borde vara lockande för henne.

Jo då hon fattade tom vänstergalopp och galopperade normalt tempo och snabbt tempo och toksnabbt tempo, men när jag begärde kortare tempo blev det skit jobbigt.

 Då kör hon ner huvudet och leker bulldoser och vill rusa. När jag då höll upp huvudet vilket innebar att jag stod med händerna i min hakas höjd! och plockade upp henne hela tiden... Jaa då kunde hon faktiskt komma ner i tempo.

Detta är ju lovande =) För inte en gång flippade hon ur med studs eller dödläge. Det betyder ju att hon har en galopp... Men inte på banan hmmm

Måste ju vara detta med snabba och långsamma muskler... Jag är urkass på detta med muskelfunktion men det explosiva funkar onekligen. Men de saktfärdiga inte!

Så min tanke är mer galoppjobb i skogen ;) varvat med jobbet på banan.

Tills jag kommer på något bättre ;)


Kändes bra i går efter den ridturen. Jag var i en svacka igen som ett antal gånger förut men "Det SKA Gå"...


Kram och go

<3

Av Petra Callegård - 4 november 2011 13:17


Idag är det tre år sedan min pärla fick vandra till de gröna ängarna <3


Carmencita <3 

Dessa kort är från sista hösten hon var kvar. Hon var då fyllda 38 år.

Tyvärr dålig kvalite men värdefulla ändå...

 


 


 


Sista dagen tillsammans <3

 


<3  

Av Petra Callegård - 3 november 2011 20:56

Lite klokare har jag nog blivit efter att ha lyssnat i nästan tre timmar på dressyrtränaren Bo Tibblin. Kan förstå att han blev årets tränare för några år sedan. Mycket tydligt förklarade han dressyrens vikt och vad man måste tänka på och vad man kan begära utifrån hur hästen är byggd och hur man bygger upp hästes kropp.

Många tipps och några "aha" saker som trillade på plats =)


Dagen har varit en dag som gått i mor dotter anda.

Vi har ätit frukost i Kalmar och strosat i butikerna, köpt lite också, så nu får man hålla i pengarna igen ;) Ätit kinalunch och avslutade på Hööks =)

Sedan var det clinicen med bo Tibblin efter det.

Tack för en godag skruttan <3


Soffläge nu =)


Kram och go

Av Petra Callegård - 2 november 2011 21:03

Då har jag bestämt att pållan inte ska vara med på Peter Erikssons träning. Lite tråkigt faktiskt, men hon är inte i fas med sig själv nu och då är det bättre att någon annan får ta hjälp av Peter. Vi får se om det är våran tur till våren.


Annars har hon känts fantastiskt fin på hacket och så stadig som hon är i skritten och traven så hoppas jag att lugnet lägger sig även i galoppen tillslut.

Hon har fått träna på galoppfattningar och bara galopperat några steg i harmoni och sedan brutit av, just för att inte "bjuda" på "galopp i rus" och det i sin tur har givit träningsvärk i magen... träningsvärk på pållan är ett gissel då huvudet säger aj med stora bokstäver! Så många skrittpauser och lite jobb på lina och skogsturer varvas med detta jobb.

Ev ny sadelprovning på gång också.

 Jag vet att jag gör och gjort mer än vad de allra flesta hade gjort för en häst med alla dessa bekymmer. Jag vet också att jag inte gett upp än.

Och så länge jag vet att hon är uppkollad av veterinär och så länge det trots allt går frammåt, med vissa kortare bakslag som jag vet vad de kommer för, så jobbar jag på ett tag till.


Finaste pållan busade av sig en sko i dag förresten =/

Tur jag har en snäll hovis som dyker upp redan i morgon om jag har tur ;)

Jag som tänkt åka på dressyrclinic och suga åt mig lite, men han fixar pållan själv isf =)


Har ringt anticimex idag och hört mig för ang bålgetingarna som bor på min vind. De kommer snart faktiskt dö! Jag har fått ett svar =) Det är bara drottningen som övervintrar så de tyckte jag kunde ta en sopsäck runt detta fotbollsstora boet och bara ta ner det!!!

Aldrig att jag gör det!!!

Får säga att gubben får fixa det =P

Jag är feeg...


Sedan finns ingen ursäkt för att få ner skräp från vinden... Fy ...Om jag bara låtsas att det inte finns något där uppe kanske det försvinner...

Skulle nog kunna fylla tippen med skräp...

Men jag kanske väljer att låtsas ett tag till.

Loppis? Kan vara en bra grej. Men jag gillar inte för och efterarbetet...

Jag är laat...


haha feg och lat ;)

Är det jag det? ;)


Jaja kväller nu.

svejs

Ovido - Quiz & Flashcards