petrasmilies

Alla inlägg under december 2011

Av Petra Callegård - 31 december 2011 12:16

Nyårsafton


En ganska vanlig dag men ovanlig ändå...


Stallet och pållan ska fixas innan det firas :)


Sedan firas det nytt år :)


GOTT NYTT ÅR

:D

Av Petra Callegård - 30 december 2011 09:45

Har jobbat sedan i går eftermiddag och åkte direkt till stallet för ge pållarna mat och se till att de kom ut. Sitter nu hemma i ett tyst hus, ungdommarna sover än och gubben jobbar.


Är lite gnällig faktiskt :/

Har förbenat ont i nacken... Att det är självförvållat genom en "morgonsträckning" i förrgår känns allt lite snopet!

Jag satt och mös med morgonkaffet och sträckte lite på mig och så låste det sig i nacken! Det brukar släppa med lite värme men nu har det suttit i två dygn och vill inte släppa :(


I morse när jag landat hemma vädrade jag lite korsdrag och hörde denna "tit tit tut" fågel! Hmm är det talgoxe? Vet verkligen inte :o Hur som, så lät det så vårlikt att det blev svårt att tänka sig att det är nyårsafton i morgon!


Nyårsmat är ej inköpt än!

Hjälp! Vad sjutton ska ätas?


Hmm...

jaja det löser sig, bara jag köper tennisbollar! Haha jag har drömt om tennisbollar i natt!

Jag köpte mig en stalljacka på rean och lyckades skita ner den redan efter en timmas användning då jag inte funderade på hur kläderna skulle komma att se ut efter att ha saltat ridbanan för hand i stormen igår! Nu vad det så att det var en hel del dun i jackan så den ska ju tumlas med tennisbollar!!!

Inte sjutton har jag några tennisbollar hemma :/

Den är klar för tumling och bollarna saknas... haha Bara att handla :) Ska inte glömma nyårsmaten ;)


Hade en häst-rea-dag i onsdags med Madde och Vickan. Hade sett ett fleecetäcke med hals till pållan som jag ville ha. Hade turen att de fanns ett i rätt storlek kvar. Bra med halva priset :)

Jackan blev också ett av kapen. Men största kapet var ett Amigo med hals :) Det var inte tänk att köpas!!!  ( ska tacka lilla mamma för bidraget till detta, jag gav själv då bara 400kr :P) Känns genast värt pengarna då, och med alla pållans spänningar i halsen så var jag ute efter en hals... då behövs ett täcke till det... Där bara fanns det :) Ett kvar och på rea....

Nu är insamlingen på gång för ett Back on track nättäcke med hals = dyyrt :/


Lilla Ricky jaa. Hon gick lika fint för Vickan på detta egna "kombinationsbett". Konstigt att hennes galopp blir så mycket mer stadig och samlad och att hon faktiskt bär sig och inte gräver ner sig i en väldans fart!

Det var som att titta på en annan häst som galopperade och på den hästen satt en Vickan med ett leende som knappast fanns något slut på :)


Jobbar på på detta sätt ett tag så får vi se om allt löser sig eller inte...

Känns som att en vändning måste komma nu i vinter och under våren annars så vet jag ej om vi kan fortsätta...

Hon har svarat bra på "buttan" vilket både glädjer och skrämmer. Hon är inte arg längre, det är bra. Spänningar har släppt, det är bra. Måtte det hålla sedan...


Nu ska jag bädda ner mig en stund :)


Kram o go



Av Petra Callegård - 27 december 2011 18:35

Jag tänkte ge er en bildbomb av min jul i korthet =)


En go Victoria som sågat av toppen på en gran som blåste omkull i den första stormen för någon månad sedan. Den fick agera julgran ist :)

Mängder av kottar är det i den men fiin som bara den ;)



Visst blev den fin, med kottar, kulor, glitter och ljus...lite sne...men vad gör väl det


 


Diggers mästerverk! Den var till Sebbe :/

I år har Digger varit väldigt nyfiken på klapparna under granen...

Jag brukar jobba lite med honom genom att be honom hämta olika saker som han kan namnet på. Men vid två tillfällen när jag sett att han inte redigt kopplar vad jag frågar efter har han hämtat en julklapp ist! =D

Di   


Efter ett stallbesök så ser jag denna varelse i min sko som jag gått runt med i flera timmar!

Så vidrigt! Tur jag hade tjock socka i så jag inte kände den när jag trampade ihjäl den :o


Har så stora barn nu så morgonjulklappen är borttagen...Det önskas ju betydligt dyrare saker i ders ålder så ska det bli några klappar när Tomten kommer ;) så dras morgonklappen in.

Gissa om jag blev lite snopen när denna julklapp väntade på mig på julaftonsmorgon! Skulle bestämt öppnas innan julmorgon i stallet...

Ett sadelskåp :D

Tur det var begagnat... jag skämdes nästan ändå... Tack snälla <3

 


Julafton firades hos min syster med familj. Och jag blir inte förvånad när jag kommer dit och ska lägga klapparna under granen!...

Under granen var det :P

Inte förvånad i den bemärkelsen att Mats brukar hitta på lite tokroliga saker haha. Smidigt när man ska städa under granen sedan :)

 


Min kära syster och lilla mamma och jag på julafton =)

Mamma hatar att vara med på kort haha därav minen ;)

Puss på er <3

 


Ricky går på "butta" nu och jag hoppas att det sk arga betendet försvinner helt. Hon har blivit mycket gladare redan. Men det återstår att se om det kommer tillbaka eller inte... Och hon har ett tag ridits på detta "psykologiska" sätt. Ridit på hacket men med ett novabett vilande i munnen. Har gått bra på det men är aldeles för tung i galoppen. Rent av att det knappast går att stanna :/

Hon är inte svettig ;) Det regnade :P

 


Gick idag över till detta egenhändiga ihopknopade bett!

Stadigheten var kvar då jag red på hacket men hade tyglarna i bettet och använde det i galoppen som en hjälp att lyssna och inte gräva ner sig och rusa.

Gick faktisk fint på detta så nu blir det så ett tag...

   


Har kopplat av i julhelgen med OTs julpussel och korsord och suduko som jag suger på... Men eftersom jag är envis så tog det mer eller mindre både juldagen och annandagen och jag har nu givit upp :*( haha irriterande att behöva släppa det men men... ;)


Hoppas ni haft en go jul ni med =)


Svejs 

Av Petra Callegård - 23 december 2011 16:29

Ja då var det då kvällen innan Julafton =D

Skinkan är klar och resten också. Det är ju då om jag ska ta och fixa lite marsipangodis...men det är ju bara jag som äter dem så jag får se =)

Marsipan är gott även efter jul ;)


Och det jag har glömt ska jag glömma att jag glömt...


Nu längtar jag efter skinkmackan, slurp och mums :P

Elvis, den riktige nu då ;) sjunger julsånger i huset och då är det go julstämning.

Vi har ingen vanlig julmusik här haha utan Elvis jul-cd och jag vill inte byta ut honom ;)



GOD JUL


alla som tittar in :)

Av Petra Callegård - 21 december 2011 13:39

I dag börjar min julledighet. Eller min känsla av ledig ;) Har en enkelnatt på torsdag kvar att jobba, men sedan är jag helt ledig ca en vecka =) Skönt!


Idag är också en dag att fira!

Tratten av!!!

Fatta vad gott det är!!!

Digger har fått sitt stora julbad och hoppas att alla tokigheter badades bort med det badet! Som grädde på moset skippar vi tratten =)

Håll alla tummar på att vi får vara utan nu!

Två månader och tre veckor är lång tid =/


Kan han få vara en "lycklig briard" ett tag nu...


Det är också idag det vänder mot ljusare tider =)

Härligt och snön har inte kommit än och det gör mig ingenting =P

Jag lovar att julen blir av utan snö ;)


Jag jagar veterinär Freddy idag och det går inte så bra... Han kanske har tagit julledigt han med! Inte bra för min del!

Ricky är just nu en gåta... lite mer gåtfull än vanligt men med en tydlighet som heter duga!

Vimsigt? Jaa men det ska det väl vara...

Känns som jag bankar huvudet rakt i en vägg för tillfället med henne :/

Därav jagas Fredy.


Fina pållan

 


=D Freddy är funnen =P

Han tyckte inte alls det är så konstigt..

Med framgångarna som varit i sommar så kommer nya muskelgrupper i användning och viss träningsvärk som ger vissa spänningar och vips så kommer bakslaget...

Jaa jag hoppas det är så enkelt.

Massage i kväll och "butta" i tio dagar och massage igen.

Sedan vill han att jag kommer till Linköping!!!!

Jag sa att jag är färdig att ge upp och ATG kan tyvärr inte hjälpa pållan mer. Men så tyckte han inte alls! Han vill känna på henne eftersom det gick så bra i sommras så tror han inte alls att det är färdigt med henne...

Hon kan ju galoppera nu =)

Haha han är så possitiv och jag gillar honom, vi tänker likadant.

Men Linköping! Åhh Förbenade skalle som tänker tokerier =S

Jaja julledigt först sedan tänka och begrunna ang Linköping...


bruna pållan ;)

 


Förövrigt så är julklapparna inhandlade bara några att slå in kvar varav den ena är den som Digger busade till det med att öppna!

Så skönt att det är klart för julhandeln kan orsaka en mindre familjekris! I vart fall i vår familj haha :P Men det viktigaste efter klapparna är inhandlat =) Vilket är julskinkan! Åhh så gott det ska bli. den gör vi alltid på dagen innan julafton så vi kan avnjuta goda skinkmackor på kvällen. Då är det jul...


Har varit ute och bowlat med jobbet och hade så där lagom gott som man har med goa vänner. Jag söög verkligen på själva bowlingen, men vad gör det =)

Vi samlades hemma hos mig innan och hade lite inredningspartaj med en köplista som sved efter det ;)

Något som också sved var vänster skinka... Japp precis som vanligt efter bowling så tar vänster skinka stryk!


Kram och go så long






Av Petra Callegård - 13 december 2011 10:16

Mmm ibland funderar man... Tur inte gubben ser allt jag gör! Men denna gång var det åt det mindre förstörande hållet ;) Ordspråket "man tager vad man haver" gillar jag och utövar ganska ofta...

Denna gång överraskade jag mig själv när jag skulle flytta om några tavlor med att hitta en säkerhetsnål som agerade tavelkrok!

Det kunde lika gärna varit en spik modell stor, så jag tror gubben är mer nöjd med en säkerhetsnål. Har storleken ingen betydelse, så säg ;)




Jaa jag funderar vidare...

Digger har varit i lektagen ett par dagar nu, lite mer än det vardagliga. Han plockar ur sak efter sak ur sin korg och välter korgen när den är tömd och ska tugga på den!

Detta är en bedrift i sig med en tratt stor som en parabol runt huvudet!

Kanske just därför... kanske ett lyckorus att lyckats... eller bara barn (valp) på nytt...

Hursom helst så gick han loss på detta sätt igår igen och mitt i allt så bara kissade han!!!!

Herregud!!! Jag funderade två sekunder på vad det var som lät...Kan säga att jag var snabb upp på benen och puttade ut honom genom ytterdörren!

En rejäl pöl hann det bli iaf =/




Han kan ju vara go mellan varven också som tur är =)

Undrar om parabolen hjälper till med signalen vid TV-tittande?


Har äntligen bytt mina gröna sommargardiner mot höst/vinter garderoben. Gillar när det blir lite mörkare inne så det blir effekt av det tända ljusen som ju är så mysigt att tända denna tiden.

 


Lilla pållan då...

Jo jag får väl glänsa lite med en luciabild så på självaste Lucia =)

Vickan och Ricky som lucia i lördags vid showen som BLR höll.


De var också med på kadriljen som ungdomssektionen jobbat med.

här är de tillsammans med stallkompisen Mathilda på Kenji

 


Nu är det ju inte så "guld" med henne som man kan tro, men eftersom det inte var någon galopp så var hon kanonduktig =)

Hon hade en massagetid dagen efter detta och det visade sig att hon hade muskelknutor både här och där stackarn =(

Riktigt ont hade hon då de skulle lösas. En mitt i höger bogmuskel, två i höger lår över hasen och en vid sadelgjordsläget på vänster sida.  Lilla skrutthäst <3

Igår linades hon bara, fick jogga runt lite. Hon var rejält stel i höger bak. En tur rakt fram i skogen idag sen känna på henne i morgon är tanken nu. Någon massageomgång till så är det löst hoppas vi. Jag är glad att jag hittade pållans massör som är så duktig och ställer upp när hon behövs. Tack Therese =)


Nä nu ska här tagas tag i dagen =)

Eller nåt ;)

Kram o go



   

Av Petra Callegård - 6 december 2011 10:41

Ja då är den här! Snön... Undra hur länge den ska vara här denna gång och framförallt hur mycket snö ska det komma!

Kan väl säga att det är ganska ok att det snöat men jag hoppas innerligt att det ska komma lagom med snö denna vinter... Beställt Tack ;)

Det mysiga med vintern är väl ialla fall att tända en brasa och mysa lite inne i värmen. Digger hjälper gärna till att hämta ved =) Även med tratt!

Dålig bild då han hade mål i sikte =)

Men han hjälper till =)

Jo då, tyvärr är tratten på än =/

Operationssåret är läkt nu men han har tuggat upp den gamla hotspotten i omgångar =(

Stackars Digger, men som sagt till jul så är vi nog trattlösa ;)

Det som inte dödar härdar...

Hur som helst så är han en glad briard, som tur är!


Ang det som inte dödar... så borde jag vara härdad med alla bakslag med Ricky...

Ibland är det svårare att härda ut. Men det lilla fantastiska eller kanske förbannade hoppet, dyker upp som en liten maskros som ska kunna bli en ros, titt som tätt efter varje bakslag, så hur ska jag kunna säga att - Nä nu får det räcka!? Ja jag vet inte, men nu jobbas det på rosen igen...


Båda mina sadlar är nu till salu och när pållan själv fick välja så har hon nu en mycket sliten hoppsadel på ryggen!

Men men kan det hjälpa henne genom denna fas så är det bara att fortsätta drömma om den fina dressyrsadeln vi någongång ska köpa ;)

Kan ju säga att plånboken blev inte ett dugg ledsen heller ;)

Vi provred sadlar i fyra timmar i helgen! Vissa var hon fin i traven med men katastrof i galoppen, andra stum i steget och konfunderad i och återkommande till denna hoppsadel så var hon nöjd!

Efter att lagt i ett filtlager i korrektionspadden och Ricky började stöka direkt och slutade stöka när de togs bort så är det bara att inse att hon är superkänslig!

Ny koll om ca två månader...


Har också en westernsadel som ska säljas. Men hur sjutton ska jag få reda på vad den är värd? Kan ju inget om western =0 


Prestige hopp             Tekna dressyr                    Western

     


Köp köp köp =)


Kram o go so lång ;)

Av Petra Callegård - 1 december 2011 11:39

En dag som alla andra...

Borde bada hunden men skyller lite på att balsamet inte räcker, borde också ta tag i hemmet skyller på att jag faktiskt inte känner för det!

Borde mocka skit i hagen...det tar aldrig slut... enda fördelen med snön när den kommer, är att skiten inte syns!

Kanske skulle ta tag i att smörja läder?...

hmm splittrad eller? nee.. bara lat ;)

Det är skönt ibland. Prova =)


Ovido - Quiz & Flashcards